Rich life - Rijk leven

http://nellyvanderbas.blogspot.com/

Leven van een christen vanuit Jezus Christus door het geloof

Anonymous

mijn beker is overvloeiende Psalm 23

2020-07-1902:55

Nelly v/d Bas

Als eenmaal de Heilige Geest bezit heeft genomen van je hart worden de kenmerken van vrede, geluk, lankmoedigheid en gulheid duidelijk zichtbaar. Dan wordt de mens zich bewust van al die kleinzielige jaloezie en geprikkeldheid, die voorheen zijn geldingsdrang moesten motiveren.

Het leven wordt vervuld met een blijde tevredenheid onder de hoede van de grote Herder.
Dan wordt de beker van vrede en geluk werkelijkheid in ons leven.
Als kinderen van God, als schapen in de hoede van de Herder, moeten we ook bekend staan als de meest tevreden mensen op aarde.
Hij heeft immers alle kennis van zaken en weet hoe ik mijn leven moet leiden. En Hij weet elke situatie waarin ik ook terecht kom, mij daaruit te halen. En al zit ik vol met schrammen en wonden. Hij zorgt voor mij in liefde en tederheid. Zullen we dan niet blij zijn, dat Hij altijd ons weer opzoekt met Zijn liefde? Altijd ons weer genadig wil zijn, wanneer we ons hoofd buigen.
Op een bijzondere manier is mijn beker, dat is mijn levenslot, overvloeiend van zegeningen op allerlei gebied.




Het is jammer, dat de meesten van ons het niet zo zien. Vooral wanneer er moeilijkheden of teleurstellingen komen, dan zijn we zo gauw geneigd te denken, dat onze Herder ons heeft vergeten, alsof het Hem teveel is geworden. Maar Hij slaapt nooit. Hij is nooit laks of achteloos. Hij is nooit onverschillig om ons welzijn. Hij heeft altijd het beste met ons voor!
Daarom hebben we de dure plicht  om een dankbaar volk van God te zijn. 
Het Nieuwe Testament leert ons overduidelijk, dat we er zeker van mogen zijn, dat onze beker overvloeiende is van al het goede, van het leven van Christus Zelf en van de tegenwoordigheid van de Heilige Geest. Daarom mogen we, nee eigenlijk moeten we toch blij zijn, dankbaar en vredelievend zijn?
Dit is het overwinnend christelijk leven, waarin Gods kind volkomen tevreden kan zijn met wát er ook op zijn of haar weg mag komen, zélfs verdriet en pijn (Hebreeën 13 : 5) want Hij zal ons nooit begeven noch verlaten! De meeste mensen zijn natuurlijk blij als alles goed gaat. Maar hoeveel mensen kunnen óók loven en prijzen als alles verkeerd gaat?

Als we nu weer naar de seizoenen kijken, die de schapen doormaken in de hoede van de herder zien de we zomer langzamerhand overgaan in de herfst. Regen- en hagelbuien en vroege sneeuw beginnen over de hoogvlakte neer te dalen. Het zal niet lang meer duren of de schapen zullen van de hooglanden worden verdreven. Zij zullen weer terug moeten naar de thuisvlakten beneden voor het lange stille winterseizoen.
Die herfstdagen kunnen gouden dagen zijn bij mooi najaarsweer. Want de schapen hebben geen last meer van de vliegen, insekten en schurft. Geen ander seizoen is zo goed voor hun gezondheid en kracht. Geen wonder dat David schreef: 'Mijn beker is overvloeiende.'
Aan de andere kant kunnen onverwachte sneeuwstormen  of ander natuurgeweld plotseling losbarsten. De kudde en de eigenaar moeten samen soms verschrikkelijke ontberingen trotseren.



Een andere kant van de 'overvloeiende beker'  is dit. In elk leven is er óók de beker van het lijden. Jezus Christus noemde Zijn lijdensweg in de hof van Gethsemané en op Golgotha 'de drinkbeker' Als die beker niet overvloeiende was geweest van Zijn bloed, dat voor ons vergoten is, dan zouden we reddeloos verloren zijn gegaan.

De herder droeg in die tijd wijn bij zich. En als er een ooi of lam door nat en koud weer ging liggen, raakte het nog meer bevangen door de kou. Dan gaf de herder wat wijn en was het ooi of het lam binnen de kortste keer weer vol nieuwe energie. 

Wat een beeld geeft dit van de Herder, die Zijn wijn, het levensvocht van Zijn eigen lijden, uit Zijn 'overvloeiende' beker op Golgotha voor mij uitgoot. Hij staat mij bij in iedere storm.
Mijn Herder waakt eindeloos en is continue op Zijn hoede voor elk dreigend gevaar, dat Zijn volk belaagt.
Zélf heeft Hij al veel eerder stormen van lijden te verduren gehad. Hij droeg onze zorgen; Hij kende ons leed. Maar van nu af aan worden Zijn kracht en moed in mijn leven uitgegoten bij alle stormen, die ik ooit nog te trotseren krijg. Het wordt zo rijkelijk uitgegoten, dat ook mijn beker 'overvloeiende' is van Zijn leven...dikwijls tot zegen voor anderen, als ze mij pal zien staan temidden van verzoekingen en lijden. Niet dat je dat van jezelf ziet, want je ogen zijn alleen gericht op de Goede Herder. Je hoort Zijn Stem en volgt Hem waar Hij ook heengaat.







Gij maakt mijn hoofd vet met olie ( Psalm 23)

2020-07-0506:00

Nelly v/d Bas

De kudde kan heel veel last hebben van parasieten. Je hebt namelijk verschillende soorten.

De zoemvliegen, botvliegen, hielvliegen, hertevliegen, neusvliegen, zwarte vliegen, muskieten en nog tientallen andere soorten. Hun aanvallen kunne voor de schapen in de zomermaanden gemakkelijk veranderen in grote kwelling, die hen bijna dol kunnen maken.


De schapen worden vooral gekweld door de neusvlieg. Deze kleine vliegensoort gonst om de kop van het schaap in een poging om eitjes te leggen op de vochtige kleverige slijmvliezen van de neus van het schaap. Als ze dat lukt, zullen de eitjes  binnen enkele dagen zijn uitgebroed tot kleine, dunne, wormvormige larven. Deze zoeken hun weg door de neusholten naar de kop van het schaap. Daar graven zij zich in het vlees en veroorzaken een intense irritatie en een ernstige ontsteking. Om wat verlichting te vinden gaan de schapen met hun koppen hard tegen bomen, palen, rotsen of kreupelhout slaan. Of ze schuren hun kop tegen de ruwe aarde. In het uiterste geval kan bij ondraaglijk getreiter een schaap zichzelf doden in een vertwijfelde poging verlichting te krijgen van de foltering. Heel vaak kunnen deze infecties in een later stadium ook tot blindheid leiden.
Bij intuïtie raken schapen vaak als de neusvliegen om hun koppen zoemen in dolle paniek en proberen op allerlei manieren om aan hun folteraars te ontkomen. Soms gaan ze rennen en blijven rennen totdat ze erbij neervallen, zo uitgeput zijn ze dan. 


Al deze opwinding en verwarring heeft een verwoestende uitwerking op de hele kudde.
De conditie van de ooien en lammeren gaan zo snel achteruit en zij verliezen sterk aan gewicht.
De ooien komen droog te staan en de lammeren zullen daarom ook niet groeien. Sommige schapen worden gewond door hun onafgebroken gedraaf in paniek, anderen zullen misschien blind worden en enkele vinden daarbij zelfs de dood. 

Wanneer de herder goed let op het gedrag van zijn kudde kan hij al die ellende van de vliegentijd voorkomen. Bij het allereerste teken  van vliegen in de buurt van de kudde zal hij een tegengif gaan toepassen. Meestal maken de herders het zelf, het is een mengsel van lijnolie, zwavel en teer en dat wordt over de neus en de kop van het dier gesmeerd als bescherming tegen de neusvliegen.
Zodra je deze zalf over de kop van het schaap smeert komt er een onmiddellijke verandering in haar gedrag. De kwelling is verdwenen, de rusteloosheid en de geïrriteerdheid is weg. In plaats daarvan gaat het schaap weer rustig grazen om daarna ook weer rustig te gaan liggen herkauwen.



Wanneer we kijken naar ons leven zijn het vaak de kleine ergernissen, kwellingen en pijnen, die zo vaak de rust verstoren en die je uit je evenwicht kunnen brengen, dat je helemaal uit je doen bent.
Dat je je rust kwijt bent... 
Net zoals bij schapen hebben wij de voortdurende zalving van Gods Heilige Geest nodig om de steeds aanwezige kwellingen van conflicten en ergernissen en pijnen te bestrijden. 
Er zijn nogal wat mensen, die menen dat, wanneer ze eenmaal zijn gezalfd met Gods Heilige Geest dit voldoende is voor hun verdere leven. Maar de dagelijkse moeilijkheden en frustraties en pijnen demonstreren helder, dat wij Zijn hulp voortdurend nodig hebben. We zijn anders niet opgewassen tegen onze kwelgeesten. 
Hoe vaak worden we aangevallen in onze gedachten door de duivel? Als we dan Zijn hulp niet zouden hebben, waar zouden we dan blijven?!
Het hebben van de zalving van Gods Heilige Geest is iets tussen God je jezelf. 
In Lukas 11:13 maant Christus, onze Herder, ons dringend aan om te bidden om de Heilige Geest, die ons dan ook door de Vader zal worden geschonken.
Het is een logisch en rechtvaardig verlangen van ons om elke dag opnieuw te worden gezalfd met Gods Heilige Geest. God alleen kan ons de Geest van Christus schenken. En die Heilige Geest maakt het voor ons mogelijk om in alle kalmte en beheersing te reageren op de ergernissen en de irritaties en de pijnen van het leven.
Het is dus niet goed vanuit pijn te reageren al hoewel het wel vaak gebeurd. Dat zeg ik in de eerste plaats tot mezelf. Ook hierin hebben we dus eerst gebed nodig om op de juiste manier dan te reageren. 

Wanneer er dingen gebeuren, waarop we zelf geen invloed kunnen uitoefenen, of als mensen proberen ons eronder te krijgen of ons in een kwaad daglicht te stellen, dan is het desondanks mogelijk om kalm en rustig te blijven, als zulke krachten van buitenaf door Gods Geest worden bedwongen.
Het dagelijks opnieuw worden gezalfd met olie van Gods Heilige Geest realiseert in mijn leven die voor een christen kenmerkende eigenschappen als geluk, tevredenheid, liefde, geduld, vriendelijkheid en vrede. 
Hoezeer is dit het contrast  met het slechte humeur, de frustraties en het vlugge gepikeerd zijn, die het leven van zoveel van Gods kinderen ontsieren. 
Wat ik in dergelijke situaties moet doen, is dat alles voor de voeten neerleggen van mijn Heere, Jezus Christus, en eenvoudig zeggen: 'God, ik weet geen raad met die vervelende en ergerlijke en pijnlijke problemen, wilt U mijn gedachten zalven met de olie van Uw Heilige Geest. Stel mij in staat om op het onbewuste niveau van mijn gedachteleven te handelen en te reageren, zoals U dat zou doen.' God hoort dat gebed!

De zomertijd betekent voor de schapen meer dan alleen maar vliegentijd; het is ook schurfttijd. Schurft is een hoogst irriterende en besmettelijke ziekte bij schapen, overal ter wereld. Het wordt veroorzaakt door een microscopisch kleine parasiet, die zich vooral bij warm weer razendsnel verspreidt over de hele kudde. 
Schapen vinden het n.l. fijn om elkaar met hun koppen te liefkozen. Daardoor wordt de schurft het meest in de buurt van de kop aangetroffen. En zo verspreidt de infectie.
Schurft is kenmerkend voor bezoedelingen en zonden; voor ál het kwaad. 
In het Oude Testament mochten offerdieren geen smet hebben en daarmee werd in de eerste plaats bedoeld, dat ze vrij van schurft diende te zijn. 
Ook hier is datzelfde middel van lijnolie, zwavel en teer om deze ziekte te bestrijden. 
Destijds in Palestina was dat olijfolie, vermengd met zwavel en kruiden.


In het leven van een christen komt de besmetting door de wereld, de zonde en door dat wat ons bedoezeld en geestelijk ziek maakt meestal door onze eigen gedachten. 
We stoppen onze 'koppen' ook wel eens bij elkaar en worden besmet met begrippen, die niet van Jezus Christus zijn. Onze gedachten, onze ideeën, onze emoties, onze voorkeur, onze impulsen, drijfveren en verlangens worden alle beïnvloed door uitwisseling van onze gedachten met die van anderen. Ook de massacommunicatie met de massa opinie neemt steeds sterker toe. Hoe worden kinderen, jongeren, volwassenen beïnvloed met de geest van deze tijd. Het laat sporen na. En dan heb ik het nog niet eens over het toenemende geweld, haat, vooroordelen, hebzucht, cynisme en een totaal gebrek aan eerbied voordat wat rein en mooi is. 

Veel mensen kunnen de leiding van de Heilige Geest niet voorstellen over hun gevoelens en gedachten, maar het is een zaak van geloof en aanvaarding. Net zoals wij Jezus Christus in ons leven aanvaarden door het geloof. Als we deze stappen eenmaal gedaan hebben, gaan onze gedachten en gaat ons leven in de richting, die Hij aangeeft.
De moeilijkheid is alleen, dat sommigen dit allemaal niet voor de volle 100 % aanvaarden. Net als een eigenzinnig schaap zullen we veelal tegenstribbelen en heftig protesteren als Hij met dit doel voor ogen Zijn hand op ons legt. Zelfs als het voor ons eigen bestwil is, kunnen we toch rebelleren en Zijn hulp weigeren, terwijl we die zo hard nodig hebben. Als het niet zo zijn, dat Jezus voortdurend in hoge mate met ons lot begaan is, zou het er voor ons bepaald hopeloos uitzien. Soms ben ik er van overtuigd, dat Christus naar óns toekomt en olie van Zijn Geest op ons gemoed en ons wezen uitstort, ondanks onze eigen bezwaren. Want als dit niet het geval zou zijn, wat zou er dan van de meesten van ons terecht komen?

In de geleidelijke overgang van de zomer in de herfst beginnen kleine veranderingen in het landschap en de schapen te komen. De nachten worden koeler, De insekten verdwijnen langzamerhand en daarmee ook de plaag. Het wordt bronstijd, de paartijd, waarin grote gevechten van de rammen plaatsvinden om het bezit van de ooien. 
Ook dit weet de herder en hij weet ook dat sommige rammen zich letterlijk dood zullen vechten en elkaar verminken in deze dodelijke gevechten. Hij past dan een eenvoudig middeltje toe. Namelijk een grote hoeveelheid wagensmeer. Als ze dan met grote vaart tegen elkaar botsen maakte de wagensmeer, dat ze langs elkaar heen gleden. Op deze manier werd veel van de hitte en spanning weggevaagd en bleef de schade zeer beperkt.


Onder Gods volk vallen ook heel wat klappen. Als we het op de één of andere manier niet eens zijn met een ander blijven we vaak koppig volharden in het laten gelden van onszelf. Veel mensen lopen daarbij grote geestelijke schade op.
Veel van het verdriet, de wonden, de geleden pijn, de onwil, alles wat niet vergeven werd in het leven van mensen kan soms terug gevoerd worden toe oude rivaliteiten, jaloezie en zelfs complete strijd tussen gelovigen. Veel mensen die alleen kritiek hebben zullen nooit een voet meer in de kerk zetten, omdat ze vroeger eens door iemand zwaar beledigd zijn.

Om te voorkomen, dat dit soort dingen binnen zijn kudde gebeurt, gebruikt onze Herder graag de kostbaarste zalf: de aanwezigheid van Zijn Heilige Geest in onze levens om nederigheid te leren. De voeten van de ander te wassen. 






Gij richt de tafel toe enz. Psalm 23 vers 5

2020-06-2106:32

Nelly v/d Bas

Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders;  Psalm 23 : 5a




Als we bij het beeld blijven van de schapen moeten we bij het woord 'tafel' denken aan de hooglanden, hun zomerverblijf. 
Hoewel deze afgelegen hooglanden moeilijk te bereiken waren, heeft de herder er tijd en moeite voor over om deze hooglanden in orde te krijgen voor de schapen. Hij maakt namelijk al heel vroeg in het voorjaar inspectietochten naar deze ruwe, wilde gebieden. En hij probeert het beste voor zijn schapen uit te zoeken.
Vlak voordat de schapen dan tijdens de zomermaanden daar komen, gaat hij er nog een paar keer heen om het voor zijn dieren in orde te maken. Hij kijkt hoe het gras is en gaat na of er giftige onkruiden groeien, want dan moet hij die weghalen, anders gaan zijn schapen dood. Dat is een heel werk. 


De vergelijking met het leven van een christen is duidelijk. Net als schapen en lammetjes willen we vaak alles proeven en uitproberen, alleen om te weten te komen, hoe zoiets smaakt en hoe het ons bevalt. Soms weten we best, dat bij dat alles wel eens fatale dingen kunnen zijn. Niettemin kan het ons wel in verleiding brengen. 
We moeten er heel dankbaar voor zijn, dat onze Herder ons al is vooruitgegaan en dus die bedreigingen kent. Daardoor is Hij in staat om ons bij te staan in elke situatie, die ons anders te gronde zou richten.

Als we een Bijbels voorbeeld nemen denken we aan Petrus. Jezus had hem gewaarschuwd, dat de satan hem zou proberen te verleiden en hem zou zeven als het tarwegraan. Maar Jezus zei er direct bij, dat Hij had gebeden, dat het geloof van Petrus niet zou verzwakken tijdens de wanhopige moeilijkheden, die hij zou moeten doorstaan. En zo is het nog. Onze Goede Herder gaat ons in elke moeilijke situatie voor, Hij ziet ieder gevaar en bidt voor ons, dat het ons niet te gronde zal richten.

Er is nog een ander karwei, dat door de schaapherder op zo'n hoogvlakte moet gebeuren. Hij moet de bronnen, waterbekkens, en overige drinkplaatsen reinigen en bereikbaar maken voor zijn kudde. Het opgehoopte vuil en alle rommel moet verwijderd worden zoals bladeren, takken, stenen en aarde, die in de lange winter, die drinkplaatsen hebben verstopt. Al deze werkzaamheden vormen samen 'het aanrichten van een dis' voor zijn schapen gedurende de zomer. 

Als we kijken in het leven van een christen is Christus als Goede Herder ons Zelf al voorgegaan in iedere noodsituatie, die we op onze weg zouden kunnen verwachten. Hij heeft ons lijden en onze verzoekingen persoonlijk doorgemaakt en weet dus uit eigen ervaring van ons dagelijkse strijd. Het verschil was dat Hij nooit in zonde viel. Hij was een Man van smarten, er was niemand, die zoveel leed als Hij! Daardoor begrijpt Hij ons! 


Daarom is Hij vervuld van grote zorg en ontferming voor ons op een manier, die ons verstand te boven gaat. 
Het levenspad van de christen kan dus door Zijn genade tot een bergtop ervaring, een hoogland ervaring worden, maar alleen wanneer we in de hoede van Jezus Christus zijn.  

Hij heeft ons een tafel aangericht tegenover mijn tegenpartijders. Pal onder de ogen van onze vijanden, die het liefst ons zouden ontmoedigen of vernietigen als ze de kans kregen. 

In het leven van een christen zijn bergen en dalen. Vaak heeft een christen veel beproevingen te doorstaan. Veel verdriet en pijn, moeiten en zorgen. Maar er bestaan geen bergen zonder dalen en zelfs op een bergtop kan men nog een nare ervaring op doen.
Het wil niet zeggen, als de herder van te voren op de hoogvlakten is geweest dat er dan geen gevaren meer zijn. Wilde dieren kunnen nog steeds aanvallen en giftig onkruid kan er nog steeds groeien.
Stormen en valwinden kunnen nog altijd over de bergtoppen komen aanzetten. Toch verzekert Christus ons in Zijn zorg en liefde, dat wij behalve verdriet ook blijdschap zullen ervaren. Het is ons niet steeds duidelijk, wat voor onvoorstelbare persoonlijke inzet het voor onze Heiland is geweest om 'een tafel aan te richten' voor de Zijnen.
Evenals de eenzaamheid en persoonlijke ontbering van de schaapherder, die de hoger gelegen zomerweiden voor zijn kudde in gereedheid brengt, grote opofferingen betekenen, zo moet de eenzame doodsstrijd in Gethsémané, en de lijdensweg en tenslotte Golgotha, Jezus Christus, zo onvoorstelbaar veel hebben gekost om de zonden te dragen voor wie in Hem gelooft, dat we dat nooit kunnen bevatten met ons verstand.

Met 'de tafel' wordt ook het Heilig Avondmaal bedoeld. Hebben we werkelijk enig idee, wat het Hem gekost moet hebben, om deze tafel ook voor mij aan te richten? We denken dan aan Zijn liefde, dat Hij Zichzelf heeft gegeven, opdat wij uit genade in geloof tot Hem kunnen komen. 
Hij verliet bewust de hemel om op aarde te komen waar Hij niet welkom was. Waar Hij werd blootgesteld aan ontberingen, verschrikkelijke valse beschuldigingen, aan kwaadsprekerij en aan boosaardige aanklachten, die Hem zouden brandmerken als een veelvraat, dronkaard, vriend van tollenaars en hoeren. Hij zou Zijn reputatie totaal verliezen. Er zou alleen lichamelijk lijden, geestelijk lijden en de dood volgen. Omdat Hij Zichzelf aan de dood overgaf.
Hij werd een vloek, om onze vloeken te verbreken.
Hij stierf om de zonden te dragen voor een ieder die in geloof tot Hem komt. 



Jezus heeft gezegd, dat Hij is gekomen opdat wij een nieuw leven zouden hebben. Precies zoals een schaapherder het meest geniet als hij de schapen op de hooglanden ziet gedijen (letterlijk en figuurlijk)
Gods liefde voor ons in Jezus Christus hangt ook gedeeltelijk samen met zijn verlangen om ons op een hoger plan te laten leven.  Een leven van overgave, stille dankbaarheid, tevredenheid en onbaatzuchtigheid, waarin ik wandel met Hem en mij verheug in de vertrouwelijke omgang met Hem, dat is een rijk leven!
Zo mijn weg te gaan is voortgaan in rustige en onbevreesde zekerheid. Hier te mogen grazen betekent verzadigd te worden met het goede. Dit hoogland is het ervaren van de liefde van mijn Grote Herder! 

En eens, wie weet hoe gauw al, zal het avondmaal zijn van het bruiloft van het Lam, waartoe we geroepen zijn. (Openbaring 19: 9)
Ik kijk er naar uit, jij ook?




Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij (2) Psalm 23 : 4b

2020-06-0707:51

Nelly v/d Bas

Zoals beloofd zal ik het deze keer over de staf van de herder hebben. Aan de staf herkent men meer dan aan welk ander voorwerp, de herder. Niemand anders, in wélk beroep ook, draagt een staf bij zich. Het is hèt kenmerkende voorwerp dat wordt gebruikt bij de zorg en voor het hoeden van schapen, en dan ook alléén van schapen. Het wordt in hun belang gebruikt.
De beste woorden die i.v.m. die staf zouden kunnen worden gebruikt zijn: troost, geruststelling en zekerheid voor de kudde.
Zoals de stok de begrippen: discipline en verdediging tegen gevaar uitbeeldt, zo is de staf het symbool voor bescherming tegen langdurig lijden en betekent hij eigenlijk alleen toewijding en vriendelijkheid.



De herderstaf is gewoonlijk een lange, vrij dunne stok, meestal met een krul of haak aan het ene einde. Ook die wordt met zorg uitgezocht door de herder. 
Oudere herders leunen vaak op hun staf voor ondersteuning. Op die manier is het voor hemzelf ook een zeer belangrijk hulpstuk.
Gods staf staat symbolisch voor de Geest van God. Wij mogen de realiteit van de liefde, de troost en de zachtmoedige terechtwijzing ervaren door het werk van Zijn Heilige Geest. 

Op drie gebieden van de schapenfokkerij speelt de staf een zeer belangrijke rol. 
Het eerste is het samenbrengen van de schapen in een liefderijke onderlinge band.
De herder zal onder meer zijn staf gebruiken om een pas geboren lam heel voorzichtig op te tillen en het bij de moeder terug te brengen, als ze van elkaar gescheiden worden. Dit doet hij omdat hij wil voorkomen, dat een ooi haar jong verstoot als het de lucht van mensenhanden aan zich zou hebben. 
Zo is die staf er ook om een oud of een jong schaap te vangen en het dicht naar de herder toe te halen voor een grondig onderzoek Vooral bij die schapen, die niet zo gemakkelijk te vangen zijn door hun schuwheid, verricht de staf prima diensten.

Zo is er in het leven van een christen de Heilige Geest, de Vertrooster, die de mensen met Zijn liefde bij elkaar brengt. Die Geest brengt ons dan ook bij Christus, waarvan Hij ook getuigt.

Verder wordt de staf nog gebruikt om schapen te leiden. Zoals langs gevaarlijke en moeilijke paden. Hij gebruikt de staf niet om te slaan, maar hij geeft ze een zacht duwtje van zijn staf tegen de flank van de schaap, wat het dier in de richting stuurt, waarheen de herder het hebben wil. Op die manier gaat het schaap precies in de goede richting.



Een herder laat zijn staf ook wel eens liefkozend langs de flank van één of ander dier gaan. Om het te laten voelen, dat herder en schaap met elkaar in contact zijn. En zo kunnen ze soms een hele poos samen doorlopen. Het schaap vindt die speciale aandacht ook prettig en geniet zichtbaar van het innige contact met haar herder. Het wordt op een bijzondere manier op haar gemak gesteld. 

In de omgang met God wordt ons door Jezus Christus gezegd, dat Hij Zijn Geest zal zenden om ons in al de waarheid te leiden. (Johannes 16 : 13) De Heilige Geest maakt het Woord van God begrijpelijk voor ons bevattingsvermogen. Hij, de grote Herder, zegt zachtmoedig, maar met besliste stem tot ons 'Dit is de weg - daar moet je heen.' En als we Hem gehoorzamen aan Zijn vriendelijke aansporingen en met Hem samenwerken, komt er en gevoel van veiligheid en rust over ons. 
Het is diezelfde Geest, die kalm, maar indringend tot ons komt om het leven van Jezus Christus, onze Herder, tot realiteit voor ons te maken. Daardoor ben ik in direct contact met Jezus, het voelen van Zijn aanraking, het besef van de inwerking van Zijn Geest op de mijne. Er is voor het ware kind van God, die zeer vertrouwelijke en toch zo overweldigende grootse ervaring: de Trooster aan je zijde te weten. Dat Hij ons leven bestuurt is zo'n geruststelling. We kunnen altijd op Hem rekenen in elke beslissing wil Hij ons bijstaan, we hoeven het alleen maar te vragen en Hij laat ons altijd zien wat het juiste is.

Maar als ik nu eens niet zo vertrouwelijk alles met Hem overlegd, zal ik dan niet in moeilijkheden raken? Ook dán komt Hij mij te hulp, evenals de herder zijn schaap uit situaties redt, waarin het zichzelf door eigen domheid heeft gebracht. 
Omdat schapen meestal nogal eigenwijze dieren zijn komen ze nogal eens in moeilijke dilemma's terecht. Soms komt een schaap vast te zitten in een bosje wilde rozen of bramen. De dorens zijn dan zo diep in haar vacht te zitten, dat ze op geen enkele manier zich meer kan lostrekken. Alleen door gebruik te maken van de staf kan zo'n herder het schaap weer uit haar benarde positie bevrijden.


Zo is het met ons ook. Als we ons in de nesten werken, is dat veelal onze eigen schuld. Vaak door eigenwijsheid of tegendraads te zijn gaan we steeds door met onszelf in een situatie te werken, waar we ons onmogelijk meer kunnen uitredden. En dan komt onze Herder met tederheid en medelijden naar ons toe. Als Hij heel dicht bij ons is, helpt Hij ons door Zijn Geest zacht uit de ellenden. Wat moet God ontzettend veel geduld met ons hebben!
Wat moet Hij lang onder onze koppigheid gebukt gaan. Wat een mededogen en wat een genade! Uw staf vertroost mij! Uw Geest, Jezus Christus, is mijn troost!


 

Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij (1) Psalm 23

2020-05-2407:13

Nelly v/d Bas

Een herder ging in vroegere tijden in het Midden-Oosten op pad met een stok en een staf. De stok werd meestal zelf zo gemaakt, dat het als een soort knuppel was. 
En dan besteedde men nog uren om met zo'n knuppel te oefenen en te leren hoe hij het ding met verbazingwekkende snelheid en trefzekerheid kon wegslingeren. Dit werd n.l. zijn belangrijkste verdedigingswapen voor hemzelf en zijn schapen. 

De stok werd zo dus ingezet om elk eigenzinnig schaap, dat steeds wilde weglopen tot de orde te roepen.
Een tweede functie was om de discipline in de kudde te bewaren. Het was belangrijk dat de schapen goed naar de herder luisterde en hem gehoorzaamde.
Als hij zag dat een schaap afdwaalde of in de buurt van giftig onkruid zag komen, vloog de knots door de lucht om het eigenzinnige schaap weer snel naar de rest terug te sturen.



Van Gods Woord (de Bijbel) is al vaak gezegd: 'Dit Boek zal u van zonden afhouden.'
(Maar andersom is helaas ook waar. Zonden zal je van het lezen van dit Boek weerhouden)
Maar we hetbben het nu over het eerste. Het Woord van God komt onverwacht snel en direct op ons af om ons bij te sturen en terecht te wijzen, wanneer we het spoor bijster zijn. Het is Gods Geest, die het levende Woord gebruikt om ons geweten van het juiste gedrag te overtuigen. Zodoende houdt Christus ons in het oog, Hij wil ons zo graag op het rechte spoor zien. 

Nog een ander gebruik van de stok in de herder is het controleren en tellen van de schapen. In tijd van het Oude Testament wordt de uitdrukking gebruikt 'onder de herdersstaf doorgaan' of 'Ik zal u onder de roede doen doorgaan.' Ezechiël 20 : 37
Dat betekende dat je werd geteld, goed bekeken en onderzocht op je welzijn.
Bij een schaap met een dikke vacht is het zo, dat het niet altijd gemakkelijk is om een ziekte of beschadiging of verwonding te ontdekken. Maar de herder gaat met zijn stok door de vacht, duwt de wol hier en daar opzij en kijkt of de huid wel in orde is. Een goede herder zal van tijd tot tijd ieder schaap apart helemaal goed onderzoeken of alles wel in orde is. Op deze manier komen verborgen problemen voor de dag.




Wanneer wij ons eraan willen onderwerpen zal God ons ook onderzoeken. Hij dringt door de buitenlaag heen. Ziet ons masker, als we die dragen. Hij kijkt er achter en brengt aan het licht wat recht moet worden gezet.
Dit is niet iets wat we moeten proberen te ontlopen. Hij heeft ons eigen belang voor ogen als Hij ons zo zoekt. Dat mag tot troost zijn voor Gods kind. Hij moet soms er heel wat voor doen om het verkeerde en scheve weer recht te buigen.  




Tenslotte is de knots van de herder een wapen om zichzelf en zijn schapen te kunnen verdedigen in tijden van gevaar. 
Het was de 'stok' van Gods Woord, die Jezus Christus, de Goede Herder, gebruikte bij Zijn verzoeking van de duivel in de woestijn. 
Het is hetzelfde Woord van God, waarop wij ook op kunnen vertrouwen om de vele aanvallen van de duivel af te slaan. Het maakt niet uit welke vermomming de satan aanneemt, die van een slang of een brullende leeuw. 





Er is geen beter houvast dan het Woord van God! Door Zijn Woord en Geest wil Hij tot ons komen om ons te behouden, te onderwijzen, te corrigeren, te helpen, te bemoedigen, te troosten. Ons te dragen in tijden van nood, wanneer we niet meer verder kunnen, maar ons ook weer kracht te geven om Hem na te volgen.
En zeker in onze samenleving van tegenwoordig, waar zoveel op ons afkomt. 

De volgende keer hoop ik het over de staf van de Herder te hebben.

4