Rich life - Rijk leven

http://nellyvanderbas.blogspot.com/

Leven van een christen vanuit Jezus Christus door het geloof

Anonymous

Waakt en bewaar

2020-09-2706:46

Nelly v/d Bas

 De zesde engel heeft zijn schaal uitgegoten en dan komt gelijk daarna de derde zaligspreking van het boek Openbaring. 


Zie, Ik kom als een dief. Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele, en men zijn schaamte niet zie. Openbaring 16 : 15        

Jezus Christus Zelf onderbreekt een ogenblik het tafereel van dit drama, wat er geschilderd wordt in de eindtijd. Een laatste waarschuwing wordt gegeven om zich niet open te stellen voor de afschuwelijke verleiding van de boze geesten die in vers 14 genoemd worden. 

Wat is het plan van deze duistere machten? Op aarde heeft de antichrist zijn doel bereikt. 'En het werd macht gegeven om de heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en het werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk. Openbaring 13 : 7 

Merk op dat het voortbestaan van de onreine geesten gevolg is van het uitgieten van de schaal en dat de bedoeling is de volkeren te vergaderen tot de grote beslissende veldslag op de dag des Heeren. Satan en de wereldmacht doen hun laatste vertwijfelde poging. Maar ook die zal de raad Gods moeten dienen en de komst nabij brengen van de grote en doorluchtige dag des Heeren. 

Die dag is nu nabij: ,Zie, Ik kom als een dief.' Het klink als een waarschuwing tot een ieder om te waken, Hij komt!                                                                    En: 'Zalig is hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij  niet naakt wandele en men zijn schaamte niet zie.' Dat wordt geestelijk bedoelt.                            De klederen van de gerechtigheid van Jezus Christus. Die moeten zuiver bewaard worden. Tegen de dag van het oordeel, als de Heere komt om de aarde te richten, opdat hij niet naakt bevonden word.


In één ogenblik zal de glans van Gods heerlijkheid ons omschijnen!  En het zal wat zijn, te vallen in de handen van de levende God. Voor Hem te staan in zijn schande en naaktheid. Gelukkig wie bekleed is met het kleed der gerechtigheid van Jezus Christus, wiens zonden zijn vergeven. Dat betekent dus wanneer je je zonden belijdt voor Jezus Christus met een oprecht hart, dan worden je zonden vergeven. Maar hoe komt een mens zover? Als Jezus de mens tot Zich trekt. Het is Zijn trekkende liefde, die maakt dat jij en ik ons buigen voor Jezus Christus en onze zonden belijden voor Hem en ons leven in Zijn handen geven. En op dat moment worden we bekleed met het kleed van de gerechtigheid van Jezus Christus. 


Is het dan zo dat je geen zonden meer doet? Was dat maar zo. Nee, hier op aarde blijf je zondigen tot de dood toe, alleen je gaat er wel tegen strijden, omdat je God lief hebt gekregen en je wilt doen wat Hij van je vraagt. Maar hoe vaak zit die 'oude mens' die tegen God strijd er tussen. En de wereld met al zijn begeerte en verleidingen en de duivel wat hij allemaal influistert aan leugens. Daarom is het belangrijk om de wapenrusting van God elke dag aan te trekken (Efeze 6) en met Jezus Christus de strijd aan te gaan. En wanneer je struikelt het te belijden aan Hem en weer op te staan om verder te strijden en dat kun je niet in eigen kracht. Dit kan alleen in Jezus Christus. 



Wanneer Jezus Christus dan weerkomt op de wolken des hemels en we Hem tegemoet zullen gaan. En de oordeelsdag breekt aan, dan ziet God ons bekleed met het kleed der gerechtigheid van Jezus Christus en zullen we mogen ingaan bij Hem. Maar heb je dat kleed niet, dan zal je naakt voor Hem staan in al je zonden en ongeloof en Hij zal je oordelen omdat je Jezus Christus niet nodig had als je Redder en Middelaar. 

Ken je Hem al als je Redder en Middelaar? Dan ben je zalig.

Ken je Hem niet, ga dan tot Jezus Christus en buig je voor Hem neer en belijdt je zonden en geef je leven in Zijn handen, zodat Hij je leven mag besturen. Doe het nu, stel het niet uit, want Hij komt haastig! Het duurt niet lang meer!

                           

Tweede Zaligspreking in Openbaring

2020-09-1306:34

Nelly v/d Bas

 En ik hoorde een stem uit de hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen. Openbaring 14 : 13.

Een zaligspreking die tussen de aankondiging van het oordeel van de drie engelen staat en de graan en wijnoogst. Een zaligspreking vanuit de hemel en niet van de mensen. Zo'n grote waarheid wordt met gezag gesproken. 

Johannes moet het weer op gaan schrijven. 'Zalig zijn de doden, die in de Heere sterven, van nu aan.' Het wordt opgeschreven, zodat Gods volk (Zijn kinderen) er altijd ondersteuning en troost in kunnen vinden. Allen, die in de Heere sterven zijn zalig. Wat wil dat nu eigenlijk zeggen? Als je door Jezus Christus Bloed gereinigd mag zijn van zonden.                                                                          Misschien vind je dat nog te moeilijk. Iedereen op deze aarde maakt fouten. Niemand is volmaakt. En die fouten kunnen we niet overdoen. We zouden het wel willen, maar dat gaat niet. We voelen ons daardoor schuldig. Maar als we met die fouten naar Jezus gaan en ze allemaal belijden (vertellen) en ook hoe schuldig je je daaronder voelt, dan wil Hij je vergeven. En als Hij je vergeeft, dan neemt Hij die zonden weg en bestaan ze niet meer in Zijn ogen. (Psalm 103) Jezus is hier voor op aarde gekomen en heeft zoveel geleden en is onschuldig aan het kruis genageld om onze zonden op Zich te nemen. Had een ander dat dan ook niet kunnen doen?  Nee, want Hij was de Enige zonder zonden, want Hij werd 100 % mens alleen zonder zonden, maar was ook 100% God. Hij kon het alleen en deed het ook omdat Hij ons zo liefheeft. Hij stierf aan het kruis, maar de dood kon Hem niet houden, Hij is weer opgestaan uit de dood en leeft nu bij de Vader in de hemel. En wanneer je zonden vergeven zijn komt Hij in je hart wonen en leert Hij je zoveel als je nodig hebt om achter Hem aan te gaan.  

Je hebt mensen die zeggen dood is dood. Maar dat is niet waar. Wanneer je sterft is er eeuwigheid. Je zult dan voor eeuwig bij God zijn of eeuwig pijn lijden.        De keuze ligt hier in dit leven of je Jezus toelaat in je hart, want Hij klopt op de deur van je hart en wil zo graag binnenkomen. Hij heeft het verlorene lief. Mensen, die het niet van zichzelf verwachten, maar alleen van Hem. God heeft hen lief! God heeft jou lief en jij, heb jij Hem ook lief?

Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen. Nu spreekt de Heilige Geest. En Hij zegt waarin de zegen bestaat voor die in de Heere sterven. Namelijk, zij rusten van hun arbeid en hun werken volgen met hen. Ze zijn gezegend in hun rust. Waar rusten ze dan van? Ze rusten van hun werk, van alle zonden, verzoekingen, verdriet en vervolgingen. Daar rusten de vermoeiden van verdriet. Er blijft dan een rust over voor het volk van God zegt Hebreeën 

Zij zullen gezegend zijn in hun beloning. Hun werken volgen met hen. Als bewijs, da zij geleefd hebben en gestorven zijn in de Heere. En de gedachte daaraan zal hun aangenaam zijn en de beloning geweldig, ver boven de verdienste van al hun werk en lijden. 

Zij zullen in vrede sterven. (Nu laat Gij Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede naar Uw woord, want min ogen hebben Uw zaligheid gezien. Simeon)

Wees daarom ook voorbereid om te sterven, want geen mens weet de tijd wanneer hij of zij sterft. En geen mens weet wanneer precies Jezus terug zal komen. Er zijn maar twee wegen. Eén tot redding en dat is de Weg, de Waarheid en Het Leven, Jezus Christus. En de ander is een weg die gaat naar het eeuwig verderf. Er is geen derde weg. En je kunt ook niet op alle twee de wegen lopen. Het is het één of het ander. Kiest heden, wie gij dienen zult! 

Zelf kan ik je alleen Gods Woord brengen zoals het is. Ik kan niet voor je kiezen, dat zal je helemaal zelf moeten doen. God heeft iedereen een wil gegeven. Hij heeft geen robots gemaakt. Hij trekt je met Zijn onvoorwaardelijke liefde, maar je zal Hem wel moeten binnenlaten in je hart, anders is er geen redding, en ook later geen sterven in de Heere. Met godsdienst en alleen maar naar de kerkgaan redden we het niet. Ook niet met alleen maar goede werken te doen.

Het is alleen uit genade. De genade van Jezus Christus. 


Zalig is hij, die leest, hoort en bewaart, deze profetie

2020-08-3007:12

Nelly v/d Bas

Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden van deze profetie, en die bewaren, hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij. Openbaring 1 : 3

De eerste van de 7 zaligsprekingen uit Openbaring. Ze zijn niet zo bekend als die van de bergrede uit Mattheüs 5 en Lukas 6, maar ze zijn zeker de moeite waard om te lezen en je er in te verdiepen.




De Openbaring is een belangrijk boek. Voor veel christenen is dit boek eeuwen lang gesloten gebleven, omdat zij er geen zicht op had, hoe dit alles uit te leggen. Men wist ook niet echt de strijd die er is tussen engelen van God en de gevallen engelen van de duivel, terwijl die strijd er toen toch allang bestond. (o.a. Daniël 10 : 12-14)

Zalig betekent letterlijk vanuit het Grieks 'zegenen', 'blij maken', 'redden'              Zalig is hij, die leest. Je bent dus gezegend als je leest, en zijn zij, die horen de woorden van deze profetie. In die tijd kon niet iedereen lezen, dus was men afhankelijk van iemand, die voorlas. 

Openbaring is een profetisch boek. Veel wat er in geschreven staat, moest toen nog gebeuren, toen Johannes dit allemaal op moest schrijven.                              Het doel van deze profetie om die te lezen of te horen, maar ook te bewaren. We moeten het bewaren in ons geheugen, in ons verstand, in onze liefde en ook in de praktijk van het leven en dan zullen we gezegend worden. Zo belangrijk is deze boodschap! 

Ze ontdekt het woeden van de wereld en satan en wijst de weg van geloof en lijdzaamheid en volharding tot het einde. En ze toont, waar wij niets anders dan overwinning van satan zien, de uiteindelijk overwinning in Jezus Christus is! Nergens duidelijker dan in dit boek Openbaring, zien wij de heerlijkheid van Christus en van Zijn Middelaars Ambt om de troon van God weer op te richten in de wereld en Zijn heerschappij te bevestigen. Daarom zijn ze zalig, die dit boek lezen en horen en bewaren, want de tijd is nabij. Dat maakt de boodschap zo ernstig. Het is noodlottig als je er geen acht op slaat. Het Koninkrijk Gods is vlakbij en de Koning komt. Dan moeten de slapende maagden ontwaken. Hij komt, Hij komt om de aard te richten, Zijn wan is in Zijn hand.                      

Maar wat een troost voor die waken. De strijd is wel zwaar en lang. Maar de uitslag niet onzeker. En de tijd is kort. Het is maar een verdrukking van tien dagen. Niet lang zal het lijden duren. Dat kan toch soms tot bemoediging zijn in de zware strijd. De duivel kan het ons zo moeilijk maken. Ons eigen vlees (oude natuur) en de wereld kunnen ons benauwen, alles kan ondersteboven gaan. De aarde van haar plaats gaan, alle dingen vaak tégen lijken, maar zo blijft het niet. 


Straks komt het einde...

Daar kan toch het verlangen naar uitgaan. 'God des levens, ach wanneer?' Er kan zo'n heimwee zijn naar de volmaaktheid, die we hier altijd missen. Het blijft hier alles zo onvolmaakt. De zonde blijft in deze wereld. En ons vlees strijd continu tegen alles, de duivel probeert alles in het werk te stellen om ons te verleiden tot... Hij probeert ons te ontmoedigen. Hij probeert ons continu van God af te trekken en het meeste in onze gedachten. De duivel gaat rond als een briesende leeuw, of als een engel des lichts. Wij moeten waken, bidden, strijden, uitzien en hopen en vooral ook de wapenrusting Gods aantrekken elke dag weer. (Efeze 6)




Er zijn inmiddels al vele profetieën vervuld, maar nog niet alle. Maar de tijd is nabij, dat Jezus Christus terugkomt op deze aarde.                                              Hoe dichterbij we tot de vervulling van Gods profetieën en beloften komen, hoe oplettender we moeten worden, naar mate wij weten, dat de dag nadert.

 

In het huis des Heeren verblijven (Psalm 23)

2020-08-1607:05

Nelly v/d Bas

 Ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen. Psalm 23 : 6 b

Deze psalm opende met vreugdevolle bewering: 'De Heere is mijn Herder.' Hier eindigt de psalm met de opgewekte verzekering:, Ik zal in het huis des Heeren verblijven in lengte van dagen.


Hier hebben we te maken met een schaap, dat zo volkomen tevreden is met haar lot, zo volkomen ingenomen met de zorg, die ze van de herder ontvangt, dat ze die voor geen goud meer wil missen. Omgekeerd is er ook van de kant van de herder een grote liefde voor zijn kudde gegroeid. Hij zou er nooit over denken om te scheiden van een schaap, dat zo volkomen tevreden is. De banden tussen herder en kudde zijn nu zo sterk, dat ze in de ware zin van het woord onverbrekelijk zijn geworden. 

Het woord 'huis', dat hier in de psalm wordt gebruikt, heeft een ruimere betekenis, dan de meeste mensen eraan zouden geven. Gewoonlijk bedoelen wij met het huis des Heeren, het heiligdom, de kerk, of de plaats van samenkomst van Gods volk. In een bepaald opzicht zal David dit ook wel in gedachte hebben gehad. Maar je moet bedenken, dat David het vanuit de gevoelens en belevenissen van het schaap schrijft, hier de activiteiten van de kudde een heel jaar overpeinst en probeert weer te geven.

Hij heeft ons meegenomen naar de grazige weiden, de stille wateren. Hij heeft het gehad over uw stok en uw staf en zo meer.

Ze zijn na lange tijd weer thuisgekomen en de kudde heeft het allemaal goed doorstaan. Wat hier kennelijk met huis bedoelt wordt is 'gemeenschap', of in dit geval 'de kudde van de Goede Herder' Het schaap is zo tevreden gesteld en voelt zich zo thuis bij de kudde waarbij het behoort, dat het nooit meer anders zou willen. En dat komt, omdat de herder zo waakzaam is en opmerkzaam en zo ijverig is. Altijd zorgt hij onvermoeibaar voor een uitzonderlijk goede verzorging. Nooit zal het schaap ergens tekort aan hebben. Het schaap weet dat de herder er is en in de grootste moeilijkheden en gevaren treed hij op en zo kunnen ze op hem vertrouwen en dat geeft een gevoel van rust en ontspannenheid en zekerheid. 

Een ander moet aan mijn rust en tevredenheid, die ik uitstraal kunnen zien dat ik een christen ben. Dat ik door genade bij de Goede Herder hoor, Jezus Christus. Ik hoef mij daar ook nooit over te schamen om dat te belijden, dat ik Hem toebehoor.

Ziet een ander iets van Zijn beeld in mijn gedrag en karakter? Voert mijn leven en wat ik te zeggen heb, hen naar Hem toe, en dus ook naar het eeuwige leven? Als dat zo is, dan kunnen anderen er ook naar gaan verlangen om eeuwig in het huis des Heeren te verkeren, wanneer ze zich geheel aan Hem overgeven. 

Als je dan ziet hoe het vergaat hen, die los van Christus leven... De oude wereld bestaat uit miserabele weidegronden en satan is een harteloze eigenaar, die geen zier om de ziel en het welzijn van de mens geeft. Onder zijn tirannie kwijnen talloos velen met hongerige, onvoldane, lege harten weg. Ze verlangen naar zorg, naar bijstand, naar echtheid, naar echte liefde.


Toch is er maar één weg. Het is de weg door Jezus Christus zelf: DE WEG.            De Goede Herder. Hij heeft gezegd: 'Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden. Johannes 9 : 10.

Leef voortdurend in het bewustzijn van Gods tegenwoordigheid. Er is een innerlijke zekerheid van de tegenwoordigheid van Christus, mij geopenbaard door Zijn Heilige Geest. Die Geest legt ons gedrag volkomen voor ons open. Het is belangrijk om die innerlijke stem van Zijn Geest te gehoorzamen. Voortdurend te weten, dat Jezus Christus in mijn leven is gekomen, stelt mij in staat een rijk leven te leiden door Jezus Christus en met Jezus Christus. 

Mijn leven krijgt diepere inhoud naarmate ik op de weg van het geloof vorder. Zelfs bij de kleinste beslissingen laat ik me leiden door Zijn Geest. En tegelijkertijd ervaar ik dat Hij altijd bij mij is. En ook al voel ik het niet altijd, ik weet het wel. Hij omgeeft mij met Zijn genade. Mijn leven is voor Hem een open boek. Hij doorgrondt mij. Hij weet van tevoren waarmee ik te maken krijg. Hij waakt over mij met bewogenheid en zorg, omdat ik Zijn eigendom ben en dat zal duren tot in eeuwigheid! Wat een geruststelling!

Ik zal in de tegenwoordigheid van de Heere verblijven tot in lengte van dagen. Geprezen zij Zijn Naam! 


Het goede en de weldadigheid volgen al de dagen van mijn leven. (Psalm 23)

2020-08-0206:48

Nelly v/d Bas

Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; Psalm 23 : 6 a


Alle aandacht hebben we besteed in de voorgaande verzen over de goede verzorging van de schapen door de schaapherder. Er werd ook bij stil gestaan, hoe belangrijk de ijver en de inspanningen van de herder zijn voor het welzijn van zijn schapen. 
Een schaap met zo'n herder bevindt zich in een zeer bevoorrecht positie. Wat er ook gebeuren zal, zij kan er in ieder geval op aan, dat ze altijd goed verzorgt wordt.
Waar zal ze zich nog druk om maken? Goedertierenheid en genade zal het kenmerk zijn van de behandeling, die zij van haar herder ontvangt.



Het is een uiting van een volkomen vertrouwen in Hem, die loopbaan en levenslot in handen heeft.
Hoeveel christenen denken ook zó over Jezus Christus?
Wie van ons kan dat werkelijk opbrengen? 
Het is erg gemakkelijk als alles naar wens gaat, maar als mijn gezondheid goed is, mijn inkomen prima, in het gezin alles in orde is en mijn vrienden me bovendien nog aardig vinden ook, is het niet zo moeilijk om mét David te zeggen: 'Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijn levens.'
Maar wat als je lichaam het begeeft? Wat kan ik voor positiefs uitstralen als ik machteloos mijn levenspartner langzaam ziet wegkwijnen aan onverdragelijke pijn?
Wat zal mijn reactie zijn als mijn zaak failliet gaat en er geen geld is om de rekeningen te betalen? Wat zal er gebeuren als mijn kinderen niet willen leren of in problemen raken, omdat ze aan de drugs of drank zijn geraakt? Wat zal mijn antwoord zijn op de ontdekking als mijn beste vrienden ineens zich openlijk tegen me keren? 
Dit zijn het soort beproevingen, die voor een christen de test zijn van zijn of haar vaste vertrouwen in Jezus Christus. 
Als mijn kleine wereldje in elkaar stort en mijn verwachtingen ineenschrompelen tot ruïnes, kan ik dan nóg eerlijk uitroepen: 'Jazeker, immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens.'? 
Of is het dan opeens niet waar?

Als ik bij mezelf terugkijk, zie ik alleen maar de liefde en zorg van de Herder voor mij. Mijn leven is niet gemakkelijk geweest. Ik moest langs smalle, hellende paden gaan, die mij op doodlopende gangen deed lijken. Ik moest dagen beleven, die zo zwart waren als de nacht, maar achteraf blijkt het allemaal voor mijn bestwil te zijn geweest. 
Met mijn beperkte bevattingsvermogen als mens kon ik natuurlijk niet altijd de bedoeling begrijpen, die Hij in Zijn oneindige wijsheid met mij had. Vaak liep ik dan van de kudde vandaan en raakte verward in mijn vragen naar het 'waarom'
Maar Hij nam de leiding en richtte mij op, droeg mij terug naar de kudde in grote tederheid, waar ik weer op mijn voeten werd gezet.
Dan zie ik levensgroot Zijn liefde en genade in mijn leven, waarin Hij mij als Zijn kind verzorgd. 
Dag en nacht waakt Hij over mij en zorgt Hij over mij. 

Maar Hij zorgt niet alleen over mij, maar al Zijn kinderen. En Hij wil ook voor jou zorgen, ook al denk je misschien dat je het niet waard bent, omdat je telkens verwart raakt in allerlei 'struikgewas'. 
Wanneer we oprecht onze zonden belijden, wil Hij ze vergeven en zal Hij ons als Zijn kinderen aannemen. 



Maar als ik niet in staat ben om te vergeven en vriendschap te schenken aan de de gevallen mens, dan is het wel zeker, dat ik in de praktijk weinig of niets heb begrepen van de vergeving en genade van Jezus Christus aan mij.
Dit gebrek aan liefde tussen christenen onderling maakt de kerk van tegenwoordig vaak tot een smakeloze en lauwe instelling. De mensen komen er om geborgenheid te vinden en worden afgeschrikt door onze lauwheid. 
Maar de man of vrouw, die goedertierenheid en genade van God heeft ervaren, zal tegenover anderen ook genegenheid en goedertierenheid uitstralen en geen oordeel. Dit zal dan voor hen een weldaad betekenen, maar en dat is net zo belangrijk, hierdoor wordt God verheerlijkt!




God verlangt ook naar onze liefde en onze liefde naar de ander.
En dat kan alleen vanuit Gods liefde.


 


3