Rich life - Rijk leven

http://nellyvanderbas.blogspot.com/

Leven van een christen vanuit Jezus Christus door het geloof

Anonymous

2022-09-0915:49

Nelly v/d Bas

 

Overal waarheen Ik u zenden zal, zult gij gaan. Jeremia 1 : 7b

God leidt ons in ons leven naar bepaalde plaatsen waar we moeten zijn. En dat zijn meestal niet de comfortabelste plaatsen. Maar Hij heeft met alles een bedoeling. Wanneer je Hem gehoorzaamt om te gaan dan zal Hij zijn zegeningen geven.

God leidt ons in ons leven naar Zijn doel. De weg er naar toe begrijpen we vaak niet, maar vertrouw Hem in dit alles en leg je leven in Zijn handen. En waar God leidt voorziet Hij. Dat heb ik zelf wel ondervonden, hoe God zorgt! Hij maakt mogelijkheden, die wij nooit hebben voorzien. En Hij geeft wat wij nodig hebben. 

Dank U lieve Vader!




Zullen wij ook mogen ingaan in die stad?

2020-11-2208:28

Nelly v/d Bas

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan de boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad. Openbaring 22 : 14

We zijn bij de laatste zaligspreking van Openbaring gekomen.                            Als het goed is weten we dat er maar twee wegen zijn in dit leven.                   

En dat is in heel de Bijbel te lezen tot het einde toe.                                          De weg Jezus Christus, Die weg leidt naar de hemel en je hebt de weg die naar het verderf leidt.

In dit gedeelte staat dat kwaad en goed op aarde nog veel meer zullen toenemen. Die onrecht doet, dat hij nog (meer) onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde; (dat hij nog vuiler wordt) 

Er is in onze tijd zoveel onrecht op aarde en het wordt er niet beter op. Ook ethisch en moreel gaat het hard achteruit. De duivel komt met allerlei verlokkende zonden, voor hen die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden. Daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven. Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid. 2 Thessalonicensen 2 : 10, 11, 12.

Daar staat ook wat tegenover, namelijk die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde. Openbaring 22 : 11 Wat betekent dit nu? Dat de kinderen van God in die donkere tijd rechtvaardiger en heiliger worden. Juist omdat de duisternis oprukt zullen ze meer in het licht wandelen, dicht bij God zijn. Dat zal ook te merken zijn.

Hun hart is onafscheidelijk van God en daardoor kunnen ze op aarde ook alles doorstaan. Ze weten dat verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid of gevaar of het zwaard hen nooit kan scheiden van de liefde van Jezus Christus (naar Romeinen 8 : 35, enz) 

Maar ze zijn nog niet in de hemel, ze zijn nog niet bij God. Ze hebben nog steeds te maken met de duivel, de wereld en hun eigen vlees, wat ook altijd in opstand komt. Het is en blijft een strijd totdat Jezus terugkomt op deze aarde.

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen. Welke geboden? De tien geboden. Er is een hele grote dwaling in kerken en gemeenten gaande, waar men zegt dat de tien geboden niet meer van toepassing is, dat het heeft afgedaan toen Jezus op aarde kwam. Dat was iets van het Oude Testament. Of het Oude Testament niet belangrijk is? Die is net zo belangrijk als het Nieuwe Testament. Je kunt het één niet zonder het andere lezen. En daar bedoel ik mee, dat er heel veel vanuit het Oude Testament wijst naar het Nieuwe Testament. En wanneer je het Nieuwe Testament leest het nog veel rijker tot je komt als je de geschiedenis, die er vaak achter zit leest in het Oude Testament. Het vult elkaar aan.

Toen Jezus kwam zei Hij niet: Nu hoeven we niet de geboden niet meer te houden. Nee, hij ging er nog veel dieper op in, om ze te houden, namelijk b.v. Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen. Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om haar te begeren, die heeft reeds overspel in zijn hart met haar gedaan. Mattheüs 5 : 27, 28.

En Hij zei: Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelve.

Jezus heeft de wet vervuld, Hij kon dat alleen om zo de zonden te kunnen dragen aan het kruishout. Genade is meer dan de wet. Maar voor ons als mensen drijft de wet uit naar Jezus Christus om genade te krijgen voor onze ziel. We kunnen niet zonder Jezus Christus zalig worden.

Wanneer je Mozes wet teniet gedaan hebt, dan sterf je zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen. Dat zegt Gods Woord in Hebreeën 10 : 28.  Hoe ernstig is dit Woord om serieus te nemen! 

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan de boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Ik moet denken aan het Paradijs waar de boom des levens stond, waar Adam en Eva weg moesten, nadat ze gezondigd hadden. In het nieuwe Jeruzalem, waar degenen door de poorten ingaan, die Zijn geboden doen vinden wij de rijke symboliek verenigd van het Oude en Nieuwe Testament. Het is teveel om daar dieper op in te gaan.

Maar ik zal wel noemen de rivier van het water des levens, dat leven en volheid schenkt. En in het midden van haar staat, op de ene en de andere zijde van die rivier de boom des levens. En hij brengt twaalf vruchten voort en geeft elke maand vrucht. en de bladeren van de boom waren tot genezing van de heidenen. 

Door de zegen van Pinksteren zal het Evangelie over heel de wereld komen. En de mensheid die aan de dodelijke kwaal van de zonde en dwaling lijdt zal genezen. De blinden zullen zien, de doven horen, de kreupelen springen, want Jezus Christus is gezalfd met de Heilige Geest en gezonden van de Vader. Om te genezen de gebrokene van hart en de treurende, dat hun gegeven wordt sieraad voor as. In dat nieuw Jeruzalem zal niemand meer zeggen: Ik ben ziek, want het volk, dat er woont, zal vergeving van ongerechtigheid hebben.; Het zal de vrucht zijn van de verkondiging van het Evangelie door de Geest van Pinksteren. De bladeren van de levensboom tot genezing van alle volken.

En de troon Gods en van het Lam zal daarin zijn! En Zijn dienstknechten zullen Hem dienen. Daar is geen gebondenheid meer, maar ware vrijheid in Jezus Christus. En wij zullen Hem zien!





  

   


Zie, Ik kom haastig

2020-11-0807:55

Nelly v/d Bas

Zie Ik kom haastig; zalig is hij, die de woorden van de profetie van dit boek bewaart. Openbaring 22 : 7

Telkens horen we het weer in Gods Woord, dat Jezus spoedig komt. Ook Jakobus b.v. zegt: 'De komst des Heeren is nabij.' (5 : 8) Maar de Heere blijft nog weg, maar wanneer we naar de tekenen kijken, die in Gods Woord beschreven zijn, dan kan het niet lang meer duren.




Je zult misschien zeggen: Ja, maar Jezus zei dat toen al. Maar voor ons menselijk denken is 2000 jaar lang, maar God rekent met eeuwigheden en bij Hem zijn duizend jaar als één dag.

De woorden van de profetie in Openbaring zijn die van Jezus. Hij sprak: 'Indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood niet zien in eeuwigheid.' Johannes 8 : 51

Zalig is hij, elke ware gelovige, die het woord van de Heere Jezus bewaart.  Het woord, dat Hij gegeven heeft, dat moeten we niet alleen ontvangen, maar bewaren. Niet alleen hebben, maar houden. Wat wil dat nu zeggen? Gods Woorden bewaren is niet de Bijbel in de kast leggen en het daar houden en zeggen zo wij bewaren Gods Woord.                                                                  Nee, Gods woorden bewaren doe je in je hart en in je geheugen. Maar ook in onze liefde. Het zo bewaren, dat wij het in niets geweld aandoen, of er in strijd mee wandelen. En dat betekent, dat je elke dag met Gods Woord bezig bent, het leest en het overdenkt en toepast in je handel en wandel. 




En de woorden van de profetie van dit boek bewaren, bewaar je ook in je hart en je geheugen. Hou je aan Gods Woord. Laat je niet in de war brengen door wat andere mensen denken te moeten profeteren. Daarom is het ook zo belangrijk, dat we de Bijbel goed kennen. Dat we kennis hebben. Niet alleen in ons hoofd, maar ook in ons hart, zodat we niet met alle wind van leer meewaaien.

En wanneer je dat doet, mag je ook zien hoe de wederkomst naderbij komt. Je merkt het omdat je de tekenen van de tijden ziet. De profetieën worden vervuld, die lang geleden zijn uitgesproken. Het is net als bij een bevalling, waarbij je ziet dat een vrouw op het punt staat te bevallen. De weeën komen sneller, steeds sneller achter elkaar, tot dat het moment daar is.




Zalig is hij of zij, die de woorden van de profetie van dit boek (van Openbaring, van het Nieuwe Testament, van heel de Bijbel) bewaart. Eeuwig leven, voor altijd bij God mogen zijn! Wat een uitzicht! 

Ben jij er klaar voor? Verwacht jij Hem ook? Het duurt niet lang meer...



                                    

Ben je wederom geboren?

2020-10-2508:02

Nelly v/d Bas

Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft, de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.  Openbaring 20 : 6

Het is inmiddels de vijfde zaligspreking van Openbaring. 

In Openbaring 20 staat Jezus overwinning op de satan centraal. Zoals we zullen zien, beschrijft ook dit gedeelte de periode van hemelvaart tot wederkomst. In de laatste verzen van het hoofdstuk wordt de grote oordeelsdag in woorden onthuld. 


Het vorige hoofdstuk eindigde met de verdoemenis van het beest en de valse profeet in de poel des vuurs. Ook de laatste twee van dit hoofdstuk bevatten deze huiveringwekkende beschrijving van de hel. Iedereen die niet geschreven staat in het boek des levens, wordt geworpen in de poel des vuurs (vers 15)

De apostel Johannes zag een een engel afkomen vanuit de hemel. die engel heeft een sleutel en een ketting om de satan te boeien in de afgrond, de woonplaats van de demonen (vergelijk Hfst 9 : 1). Duizend jaar lang. Wel zes keer komt dat woord 'duizend' terug. In die duizend jaar zullen de zielen van de martelaren met Christus regeren. Duizend was in die tijd het hoogste getal: miljoen kende men niet. Het is 10 x 10 x 10. Een lange en volle tijd. In die tijd is de satan gebonden en regeren Gods kinderen met Christus. 

In Mattheüs 12 : 29 vertelt Jezus een korte gelijkenis over de satan, die gebonden wordt. In die gelijkenis gaat het over een man, die allerlei huisraad heeft. De huisheer is sterk en als iemand zijn meubels en bezittingen wil roven, dan moet hij eerst de huisheer binden. Zo heeft de satan in het Oude Testament alle volken en landen in bezit genomen, uitgezonderd Israël. Hij heeft de volken in de greep gehouden door zijn grote macht en hen letterlijk in de ban gehouden door namaakgoden, afgoden. Nu is die tijd voorbij, zegt Jezus. Nu is het Koninkrijk van God gekomen (Mattheüs 12 : 28) De satan wordt gebonden en het witte paard van de verkondiging van het Evangelie zal nu de landen doortrekken en de banier van het Evangelie in ieder land plaatsen. 


Het is het kantelpunt in de geschiedenis. De duivel met zijn engelen zijn weggestoten uit het regeringscentrum (Openbaring 12 : 9) Daar zullen nu Gods kinderen zijn, de zielen van de martelaren, die met Christus zullen regeren. 

In die duizend jaar zal de satan niet meer verleiden (vers 3) De waarheid van het Evangelie zal zegevieren! Het boek Handelingen levert het bewijs. Alle pogingen van satan werken mee aan wat hij bestrijdt namelijk de verspreiding van het Evangelie; de vervolging in Jeruzalem waardoor getuigen het hele land doortrokken, de ruzie tussen Paulus en Barnabas, waardoor er in plaats van één, twee zendingsteams inzetbaar waren, enz. Alles paste precies in Gods plan.

Zelfs de aanval op Paulus, dat hij in de gevangenis kwam. Daar heeft hij een aantal belangrijke brieven geschreven, die we nu nog mogen lezen in Gods Woord. 

In vers 4 - 6 wordt de periode van duizend jaar van vers 1 - 3 vanuit een ander gezichtspunt bekeken. Als in vers 4 staat dat de zielen van de martelaren duizend jaar met Jezus leven en regeren, doet dat meteen denken aan de zielen van de martelaren onder het altaar uit Openbaring 6 : 9. Het zijn niet alleen de martelaren die met Christus zullen regeren, het zijn allen, die niet bij het beest horen. Het zijn alle ware gelovigen. In de opening van de brief staat ook: 'Genade zij u en vrede van Hem, ... die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader' (hfst.1 : 4,6) Gods kinderen zijn vanuit de geestelijke dood met Christus opgestaan. Ze hebben het ware leven ontvangen. Ze zijn wederom geboren. Dit is de eerste opstanding(vers 5) Nu leven ze met Hem. Ze delen in Zijn opstanding en Zijn overwinning. Ze zijn priesters en koningen. Ze regeren met Hem. Dat regeren ziet erop dat ze delen in Zijn overwinning. Regeren is ook bidden: 'Uw wil geschiede in hemel en op aarde' Het is Jezus aanbidden, loven en prijzen, als Hij de zegels van de geschiedenis één voor één opent. Bidden om voortgang van Zijn Koninkrijk en de ondergang van Zijn vijanden. Die gebeden hebben effect: het reukwerk van hun gebeden stijgt op. Regeren is ook oordelen. Gods kinderen zullen de duivelen oordelen. (1 Korinthe 6 : 3)

Vlak voor de wederkomst zal er een korte tijd zijn van grote en ongekende verdrukking. 'En als die dagen niet ingekort werden zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.'    (Mattheüs 24 : 21, 22). Het is de periode waarin de antichrist zal regeren. De satan zal nog één keer uitgaan om de volken te verleiden, zodat ze eensgezind zullen optrekken tegen het Lam (vergelijk Hoofdstuk 16 : 14; 19 : 18). Zoals Israël als een tentenkamp lag aan de grenzen van Kanaän, zal Gods volk als een tentenkamp zijn in de woestijn. Maar God zal triomferen. Hij zal overwinnen!        Een vuur uit de hemel zal plotseling alle tegenstand en alle vijanden verslinden. Ook de satan zelf. 'En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en sulfer, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid (vers 10)

'En ik zag' Het is de 33ste keer dat deze woorden gebruikt worden. 'Ik zag een grote witte troon.' In Openbaring 20 : 4 staat: 'En ik zag tronen; de tronen van Gods kinderen. Hier is het de troon. De troon waarop Jezus Christus zit om te oordelen. En Zijn kinderen zullen met Hem regeren en met Hem oordelen. ( 1 Korinthe 6 : 2; Daniël 7 : 22; Markus 19 : 28) Het is het moment van de wederkomst. Hij komt om te oordelen de levenden en de doden. De boeken zullen geopend worden; het boek des levens. Op de opening van het boek des levens sluit hoofdstuk 21 aan. Maar ook het andere boek. De geestelijke doden zullen geoordeeld worden. Voor hen geen tweede opstanding, maar een tweede dood. Zij die twee keer opstaan, zullen maar één keer sterven. Maar zij voor wei de opstanding uit de lichamelijke dood de eerste opstanding is, zullen twee keer sterven. Een keer lichamelijk, de andere keer eeuwig. Zij worden geworpen in de poel des vuurs. Wat een ernstige woorden! Dan eindigt ook het koninkrijk van de dood (1 Korinthe 15 : 26) Hij Die door Zijn dood degene die het geweld des doods had, vernietigd heeft (Hebreeën 2 : 14), zal ook de laatste vijand overwinnen. Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Zijn overwinning is volkomen. Dan is God alles in allen!



Openbaring 20 is het hoofdstuk waarop chiliasten zich beroepen. Zij geloven dat er een periode van duizend jaar vrede zal aanbreken. De gelovigen zullen in die eeuwen met Christus regeren en de satan zal gebonden zijn. Deze chiliasten lezen Openbaring 20 als een chronologische volgorde op hoofdstuk 19. Zij lezen ook de duizend jaar als letterlijk duizend jaar. En ze zien dit unieke Bijbelgedeelte dat hun inzicht geeft in een speciale periode, terwijl daar nergens anders in de Bijbel naar verwezen wordt.                       

Openbaring is een Bijbelboek, waar de gebeurtenissen niet chronologisch (op volgorde) gebeuren. Steeds weer wordt een zelfde periode omschreven vanuit een ander gezichtspunt. En in dit Bijbelboek wordt volop dingen symbolisch bedoeld.  En wat heel belangrijk is: Laat de Bijbel haar eigen uitlegger zijn.  Andere gedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament moeten licht werpen over wat er staat geschreven in Gods Woord, we moeten dat niet proberen zelf in te vullen.












Geroepen tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam

2020-10-1106:53

Nelly v/d Bas

 En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zijn zij, die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft des Lams. En hij zeide tot mij: Deze zijn de waarachtige woorden Gods. Openbaring 19 : 9

Deze engel, die hier spreekt, gebiedt de apostel Johannes op te schrijven, dat degenen die tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam zalig zijn.



Bij een Joods huwelijk was het de gewoonte, dat de bruidegom na de verloving terugging naar zijn ouders. Eén van de belangrijkste dingen, die hij had te doen was om te zorgen voor een huis, waar hij samen met zijn toekomstige vrouw zou kunnen gaan wonen. In de tussentijd zorgde ook de bruid, dat zij de noodzakelijke voorbereidingen maakte voor de grote dag. Daar hoorde uiteraard een prachtige trouwjurk bij. Het kon misschien wel een jaar duren, maar als de tijd voor de bruiloft was aangebroken, kwam de bruidegom terug om zijn bruid op te halen. Dan bracht hij haar in een feestelijke optocht naar het huis van zijn vader, waar de bruiloft zou worden gevierd.


In het Nieuwe Testament wordt de relatie tussen de Gemeente en Christus vergeleken met die van bruid en bruidegom. Paulus spreekt daarover in 2 Korinthe 11 : 2. In Efeze 5 : 22 - 32 laat hij de vergelijking zien van het huwelijk met de relatie tussen Christus en Zijn gemeente.                                                Jezus Zelf trok deze vergelijking toen Hij beloofde terug te keren om de discipelen naar het Vaderhuis te brengen met Zijn vele woningen.                                    

In Openbaring 19 : 7 en 8 lezen we dat de bruid van het Lam zich heeft klaargemaakt voor de bruiloft en dat de tijd van die bruiloft is aangebroken. 



De bruid zal de mooiste trouwjurk dragen, die wij ons maar voor kunnen stellen.
In openbaring 19 : 8 staat dat zij bekleed wordt met rein en blinkend fijn lijnwaad; Dat is niet alleen smetteloos wit, maar ook lichtgevend. De bruid van het Lam zal met recht een stralende bruid zijn, naar wie haar bruidegom, de Heere Jezus, met groot verlangen uitziet. De bijzondere stof, waarvan de jurk is gemaakt zijn van de rechtvaardigmakingen van de heiligen. Het is het lange witte kleed van de gerechtigheid van Christus, waardoor de bruid gerechtvaardigd en geheiligd is, vrijgemaakt van al haar zonden en schuld, eens en steeds weer. Hij heeft ons bekleed met de mantel van Zijn gerechtigheid, die ook onze gerechtigheid is geworden. Hij heeft de bruid dit fijne lijnwaad gegeven en zij heeft het uit genade ontvangen in het geloof. 

Wat een onvergetelijk moment zal het zijn als Hij weerkomt op de wolken van de hemel en Zijn bruid komt halen. De kinderen Gods, de bruid van het Lam, Jezus Christus die geroepen zijn tot het avondmaal van de bruiloft van het Lam zullen de hemel binnengaan. Degenen die niet gewassen en gereinigd zijn door het bloed van het Lam zullen niet binnen kunnen gaan. Dan zal Hij tot jou zeggen: 'Ik heb u nooit gekend.' Al die tijd genade tijd geweest en Jezus niet nodig gehad en dan als het niet meer kan, dan wel? Nee, dan kan het niet meer. Kies daarom heden wie je wilt dienen, stel het niet uit!

Wat is het een troost en zaligheid voor de bruid van het Lam. Zalig die geroepen zijn tot de bruiloft. Het is een gelukkig volk. Hier beneden op aarde in verdriet en pijn en tranen, trekkende door de woestijn van het leven, maar straks voor eeuwig thuis! In dat Vaderhuis, waar het Avondmaal gevierd wordt. Hét Avondmaal van de bruiloft van het Lam. Het zal één Avondmaal zijn. Daar zal het volmaakt en eeuwig zijn. Als de bruiloft gevierd zal worden en het volk van God voor altijd met haar Bruidegom verenigd zal zijn. Met Hem aanzitten aan Zijn tafel en eten en drinken met Hem in het Koninkrijk van Zijn Vader. Zijn gezicht zien in gerechtigheid, de Liefhebber van mijn ziel, mijn Liefste! 

Dan worden de woorden toegevoegd: 'Deze zijn de waarachtige woorden Gods.' Deze beloften, geopend, toegepast, verzegeld en gewaarborgd door de Geest Gods in de heilige sacramenten, zijn de bruiloft, en het gehele lichaam van allen, die aan dit feest deelnemen is de bruid; de vrouw van het Lam. Zij eten in één lichaam, zij drinken in één Geest; zij zijn niet alleen toeschouwers of gasten, maar zij vormen de echtgenote; zij zijn het lichaam van Christus. 

Dat Johannes reageert door neer te vallen om hem te aanbidden is niet vreemd. Dit moet een geweldige ervaring geweest zijn voor Johannes, om dit te horen en op te mogen schrijven. Al mocht hij niet voor hem neerknielen.

Maar als we het op ons in laten werken, dan is dat zo groot en zo niet te bevatten heerlijkheid, die ons wacht. Hij, het Lam Gods, Jezus Christus zal ons, Die het bruidskleed dragen, brengen naar het bruiloftsmaal van Hem, Die ons liefheeft!



2